Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 166 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hranice autobiografie na příkladu knihy Nebe nemá dno
Svobodová, Lucie ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent)
Tato práce Hranice autobiografie na příkladu románu Nebe nemá dno se zabývá hranicemi žánru autobiografie na příkladu románu Hany Andronikové. Na zvolených ukázkách se snaží postihnout motivy a odkazy, v nichž tento román překračuje definované pojímání autobiografického žánru a stojí tak na jeho pomezí. Na tento text jsou aplikovány teoretické koncepty zabývající se hranicemi autobiografického žánru a jeho rozporuplností. Tato práce ve své další části sleduje vybrané příběhové linie a staví je do kontrastu s reálnými událostmi v autorčině životě. Důležitým materiálem k tomuto výzkumu jsou i záznamy a výpovědi autorky samotné i její rodiny a blízkých přátel.
Nostalgia in the 1930's prose by Joseph Roth
Tužilová, Michaela ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pocitem nostalgie obsaženého v dílech Josepha Rotha z 30. let 20. století, konkrétně ve dvou románech (Pochod Radeckého, Kapucínská krypta) a jedné novele (Císařova bysta). Jedná se zejména o habsburskou nostalgii a stesk po zaniklé Rakousko-uherské monarchii, které autor těchto děl pociťoval. V první části je popsána nostalgie (nejen z psychologického, ale i z filozofického hlediska) a její výskyt v literatuře, zejména v německy psané literatuře z období po první světové válce. Další kapitoly se věnují autorovi a historickému kontextu doby. Myšlenky a postoje Josepha Rotha byly značně ovlivněny historickými událostmi a jeho životními zkušenostmi, proto je v této části nastíněn přehled Rakouských dějin vztahujících se k jednotlivým Rothovým knihám a také autorova životní cesta. V druhé části se práce věnuje analýzám tří výše zmíněných knih, a to z pohledu habsburské nostalgie a stesku po zaniklé monarchii očima autora, ale i z pohledu nostalgie jednotlivých postav, které v knihách vystupují. Některé z postav dokonce sdílí autorovy postoje a názory. Analýza je provázena úryvky a citacemi z jednotlivých děl, na nichž jsou diskutovány poznatky zkoumání. Poslední část analýzy se zabývá židovskou otázkou, která je také důležitou součástí Rothových děl, zejména kvůli jeho...
Filmové adaptace Petra Pana a jejich didaktické využití
Šplíchal, Josef ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá třemi filmovými adaptacemi slavného románu J. M. Barrieho Petr a Wendy (1911), známého spíše pod později zkráceným názvem jako Petr Pan. Nejdříve se zaměřuje na stručný autorův životopis, souhrnně uvádí jednotlivé filmové adaptace a postavení románu v českém prostředí - přibližuje všechny české překlady s ohledem na jejich vztahu k původnímu textu a pokrývá recepci včetně převodů do jiných uměleckých forem. V hlavní části jsou potom analyzovány tři filmy: Hook (1991), Wendy (2020) a Peter Pan a Wendy (2023), a to s ohledem na motivické srovnání s výchozím textem. Závěrečná část je věnována konkrétním didaktickým návrhům ke třem zmíněným filmům i práci s románem jako takovým.
Pojetí spásy u Řehoře z Tours a Eusebia z Caesareje
Holeček, Adam ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komparací teologických přístupů klasiků, jakož jsou Eusebius z Caesareje a Řehoř z Tours. Cílem byla komparace jejich pojetí spásy v dané historické době a zjištění, zdali mezi nimi panuje nějaký vztah. Výsledku bylo dosaženo na základě důkladného přezkoumání obou děl. Samotný výsledek zní: Oba autoři mají identický pohled na to, kdo je spásnou silou v jejich časovém období. Avšak Řehoř k tomuto závěru došel na základě toho, že Eusebiova říše, v jeho době byla již zaniklá a byla pouhým stínem své bývalé slávy.
Konstrukce postavy ve vybraných společensko-kritických prózách
Novosad, Benjamin ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Cílem této práce je rozebrat způsob, kterými jsou vystavěny hlavní postavy v dílech Tři kapitoly a Přípravy na všechno. Vzhledem k povaze vyprávění rovněž analyzuje vztah postavy s vypravěčem. V teoretické části práce jsou nastíněny naratologické postupy, s jejichž pomocí v části druhé provádím rozbor samotných děl. Při analýze těchto kategorií je věnována pozornost podobnostem a rozdílům ve způsobu konstrukce a jeho potenciálnímu využití pro kritiku společnosti.
Zobrazení novinářů ve vybraných románech fantastické literatury
Kobzová, Nikola ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Maňák, Vratislav (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je analýza vybraných románů fantastické literatury a jejich následná interpretace. Cílem je prozkoumat, jak jsou novináři v těchto dílech zobrazeni a jak je jejich práce hodnocena. V úvodní části se věnuji fantastice jako žánru, zabývám se i jejími odnožemi fantasy a science fiction a subžánry současné a portálové fantasy, dystopie a humorné science fiction. Druhá kapitola se zaměřuje na metodu této práce a popisuje tak kvalitativní výzkum a obsahovou analýzu textu, kterou jsem použila k analýze vybraných románů. Obsahuje i poznatky o literární postavě. Hlavní část práce se pak věnuje konkrétním sériím, kterými jsou Harry Potter (česky 2000- 2008) od J.K. Rowlingové, Hunger Games (česky 2010-2011) Suzanne Collinsové a Stopařův průvodce Galaxií (česky 1990-1995), jehož autorem je Douglas Adams. Témata žurnalistiky a médií jsou v těchto dílech prominentní a každá z těchto sérií se zabývá odlišným typem médií, díky čemuž je možné srovnávat rozdíly ve zobrazení tisku, rozhlasu, televize nebo internetu. Popisuji jejich ústřední motivy a základní dějové linie. Následuje interpretace textů, kdy se zaměřuji na konkrétní zobrazení novinářů v každé ze sérii. U každé z nich se soustředím na analýzu minimálně jednoho převažujícího média, které se v dílech objevuje, ale také na...
The Novel as Moment of In-Between. Oikological Considerations on the Where of Belletristic Prose
Vanbrabant, Jonas Kristiaan ; Sepp, Hans Rainer (vedoucí práce) ; Nielsen, Cathrin (oponent)
Der Roman als Moment des Zwischen. Oikologische Überlegungen zum Wo der belletristischen Prosa Jonas Vanbrabant Zusammenfassung Die vorliegende Masterarbeit nähert sich dem Phänomen belletristischer Prosa aus einem oikologischen Gesichtspunkt, zu der Frage nach dem Ort des Lesens und Schreibens. Den Roman, und im gleichen Atemzug die Novelle und Kurzgeschichte, als mehrfachen Moment des ‚Zwischen' zu betrachten, eröffnet Perspektiven jenseits der phänomenologisch überholten Dichotomie von rezeptionsmäßiger Ästhetik auf der einen, und produktionsmäßiger Poetik auf der anderen Seite. Gestützt, nun, auf verschiedensten Denker aus dem breiteren Umfeld von Husserls Erbe, zumal Adorno, Bachtin, Blumenberg, Derrida, Eco, Henry, IJsseling, Kundera, Levinas, Palmen, Richir, Ricœur, Schapp, Schütz, Sepp und Stein, wird die Zwischenheit des Romans in drei Kapiteln erprobt. Zunächst entlang der Selbsten des Lesers und Schriftstellers und der Figuren, wobei mit Blick auf die Rolle der Einfühlung und affektiven Phantasie gezeigt wurde, dass dieseGestalten sich erst im Zwischen des literarischen Werks gestalten.Im zweiten Kapitel anhand des Problems der Fiktion, in dem, mit Fokus auf das darin erhaltene Realistische und Imaginative, der Roman als geflochtenes oder flechtbares Gewebe dargelegt wurde, das gerade wegen...
Téma návratu v románech Milana Kundery
Šimr, Filip ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Soukupová, Klára (oponent)
Tato práce analyzuje motivy konstruující téma návratu ve třech románech Milana Kundery. Hlavní a stěžejní část práce tvoří kapitoly Žert, Nesnesitelná lehkost bytí Nevědění práce je pomocí jednotlivých motivů zkonstruovat téma návratu v komparaci jednotlivých románů. Výstavba tématu, role narativních složek při jeho výstavbě, interpetace v rámci jednotlivých fikčních světů a jako klíčového tématu spojujícího Kunderovy fikční světy Informace jsou čerpány z Klíčová slova
Andersonville, the Auschwitz of the Civil War in the United States, in Word and Film
LHOTÁK, Jakub
Tato bakalářská práce se zabývá Andersonville. Toto místo sloužilo jako koncentrační tábor Konfederovaných států během Americké občanské války. Hlavním zaměřením práce je popsání toho, jak je Andersonville vyobrazen v historické knize MacKinlay Kantora a dalších knihách zabývajících se tímto tématem. Tento knižní popis je poté porovnáván s filmovým zpracováním Johna Frankenheimera, a je tudíž porovnáno, jak se tyto dvě zpracování sobě podobají či liší, a jak jsou obě daná zpracování věrná historickým faktům.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 166 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.